torsdag 25 november 2010

Drömkvinnor är aldrig påflugna

"Tycker du att jag är påflugen", frågade hon mig en gång. Det tyckte jag inte.

Flickor som är mycket söta och trevliga är sällan påflugna, har du tänkt på det? Det är de där flickorna du inte vill ha som får dig att backa med ett påklistrat leende medan dina ögon börjar leta efter en flyktväg.

Charmiga drömkvinnor kan komma undan med praktiskt taget vad som helst utan att du känner dig trängd. De kan locka av dig ditt nummer, ditt hjärta och dina kläder. Fel kvinnor däremot, kan kännas påflugna så fort de öppnar munnen. Jag undrar om de kan se den där osynliga muren skjuta upp ur marken framför dem innan de hunnit till slutet av meningen? Åh, nu är det inte alls så att jag rackar ner på en viss typ av kvinnor. Nejdå. Den som är helt fel för mig är förstås en drömkvinna för någon annan och tvärtom.

Ibland tycker jag dock att det går oroväckande snabbt för mig att placera någon i felfacket. Är jag en god människokännare eller har jag för höga krav och dömer alldeles för fort? Jag vill helst inte tro att jag inte ger människor en ärlig chans, så jag väljer förklaringen att mina drömkvinnor är en bristvara i dagens samhälle. Alternativt gömmer de sig någonstans där jag inte är.

Men en dag dyker min drömkvinna upp, det vet jag. Och då kommer hon inte vara det minsta påflugen.

/L

3 kommentarer: