lördag 6 november 2010

Kära drömkvinna...

Jag tänkte att jag skulle berätta lite mer om mig själv, så att du kan känna igen mig när du läser orden jag skriver nu och veta att det är jag som är jag. Så.. Var ska jag börja?

Just nu skulle jag nog vilja beskriva mig själv som ett oansenligt oöppnat paket i den stora högen under din gran. Kanske är det inte det som omedelbart fångar din blick. Men du skulle bara veta allt som döljer sig i det.

Eller kanske kan jag jämföra mig själv med artisten som står backstage och bara väntar på att få gå ut till publiken och överraska den, blända den, visa den allt hon har att ge. För det har jag. Min kropp är frisk och min själ är glad. Den dansar runt ensam och även om det går bra ser den sig om ibland när det inte finns någon att snurra med. Jag sparar all kärlek till dig i en ask i mitt bröst tills du dyker upp.

Skulle jag kanske beskriva mig själv som en hel person? Det finns många trasiga personer därute. De bär på brustna hjärtan, svåra barndomar, alkoholproblem, svartsjuka, förlorade illusioner eller för vackra ansikten. Jag har haft tur på det sättet, för jag har inget som hindrar mig från att ge, från att lita på dig, från att göra dig frukost på sängen, kyssa dig i nacken, smeka din hud eller från att älska bara dig.

Jag bor inte i någon garderob. Jag bor i en hyreslägenhet i Stockholm. Jag är inte farligt flygrädd om du bara håller min hand när vi landar och jag vill gärna upptäcka världen med dig. Jag andas inte ut nikotin och stoppar aldrig illasmakande saker under läppen, så du kan kyssa mig precis när du vill. På sommaren kan jag ta med dig till min favoritklippa. Vi kan ta en paus från våra böcker, dyka i havet och simma in i viken medan solen gör din vackra kropp brunbränd och oemotståndlig.

Det är mörkt och kallt utanför nu. Jag vet. Men jag har många filmer att visa dig. Hör av dig snart så ska jag bjuda dig på mitt favortitte. Det är svart och smakar tropiska frukter, malva, svarta vinbär och smultron.

/L

5 kommentarer: