fredag 1 oktober 2010

Dearest woman of my dreams...

Vad gör du idag? Sitter du vid ditt köksbord och njuter av ditt frukostte medan du tittar ut genom fönstret och ser hur solen lyser på de fortfarande gröna bladen och den lilla ekorren hoppar mellan trädgrenarna i parken? Rynkar du pannan när teckningen du klottrat ner på det där papperet på bordet inte blev alls som du tänkt dig? Eller sitter du med pennan i handen och vrider på den där formuleringen som du vill ha alldeles perfekt, som kommer att vara den sista pusselbiten, den som gör att hela novellen faller på plats?

Men vänta, det är ju jag som gör de där sakerna. Vad betyder det här? Är det jag själv som är min drömkvinna? I så fall kan jag sluta leta och leva lycklig med mig i alla mina dagar...

Nej, säkert gör min drömkvinna helt andra saker just nu, men jag vet inte vilka de är. Är det inte så med de flesta saker i livet? Där det finns hål i informationen, där stoppar du in dina egna tankar och erfarenheter. Det är därför det är så svårt med dejter. Oftast vet du bara några saker om personen du träffar. Resten fyller du i med hur du vill att personen ska vara. Sålänge. Tills personen har bevisat något annat. Men du hoppas förstås att du inte ska bli överbevisad. Åtminstone inte på ett dåligt sätt.

Det finaste som finns måste vara att bli överbevisad åt det andra hållet, att hon är ännu mer fantastisk än du någonsin kunnat tänka dig. Eller att hon har helt andra tankar och intressen än du hade trott att hon skulle ha, men du inser att det fascinerar dig och gör dig glad och nyfiken.

Nu måste jag gå, men jag hoppas att du har det bra. Det vore trevligt om våra vägar kunde korsas snart.


/L

2 kommentarer:

  1. Jag älskar dina texter och citerar dig.

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Vilket fint beröm. Tack så mycket. =)

    SvaraRadera