fredag 9 juli 2010

Mardrömmar

En vän till mig berättade att hon hade drömt mardrömmar hela veckan, förmodligen för att det var så varmt och hon kände sig instängd. Det verkar vara många som minns sina drömmar. Jag tror inte jag har drömt sedan jag var liten. Åtminstone inte när jag sover. I alla fall minns jag aldrig vad jag har drömt när jag vaknar på morgonen. Bara en gång i vuxen ålder mindes jag drömmen när jag vaknade. Den var mycket verklig.

Min dåvarande flickvän och jag hade gjort slut två månader tidigare, men i drömmen bodde vi tillsammans i en lägenhet jag aldrig sett. Jag stod i köket och hon kom ut till mig, lade armarna om min midja, kysste mig och såg på mig med en blick som fick mitt hjärta att bulta, och inte bara i drömmen. När jag plötsligt vaknade och satte mig upp i sängen kände jag mig alldeles varm, kär och upphetsad. Det var en underlig känsla. Hade vi fortfarande varit ihop, om hon hade legat där bredvid mig i sängen, då hade det varit en fin dröm, men jag hade inte känt så för henne på flera månader. Vi hade inte kommit överens, vi hade gjort slut, jag hade gråtit över henne. Varför drömmer då mitt undermedvetna om att vi är ett lyckligt par som hånglar i köket? Det borde räknas som en mardröm.

/L

1 kommentar:

  1. Kikar in och läser. Du skriver väldigt bra. Hit återkommer jag gärna.

    SvaraRadera